Tesla 3 - en religion

Tesla 3 - en religion
Direktesendt presentasjon av en ny bil Foto: Tesla

De kan det i Silicon Valley. Først var det vel Apple – eller var de først? Med lenge varslede pressekonferanser som til tider gikk over i de reneste vekkelsesmøter. Elon Musk og hans Tesla-produkter er ikke dårligere: De lenge varslede første leveransene av Tesla 3 ble direktesendt.

Her hjemme er man noe mer avslappet, om ikke uinteressert i det som er sagt skal bli det endelige beviset på at Tesla har blitt «voksen». Med en pris som ifølge Bloomberg begynner på 35.000 dollar i USA (Og da blir det vel en null ekstra før den er på veien i Norge), er dette en skikkelig «folkemodell». Igjen ifølge Bloomberg er dette det endelige beviset på at elbil-æraen er startet.

Ikke testet
I skrivende stund er imidlertid bilen ikke chrashtestet enda, (kilde TV2) og det kommer nok som en overraskelse på mange. Pressesjef Kjell Erik Vinje i Vegdirektoratet sier det slik:

- De aller fleste seriøse bilprodusenter vil gjerne ha en crash-test, fordi de da kan bruke dette i markedsføring. Men organisasjonen som gjør dette, er en privat bedrift, og det er ikke noe som produsentene er pålagt. Imidlertid er produsentene pålagt å komme med en såkalt samsvarserklæring, noe som skjer i henhold til internasjonale regler. Denne erklæringen skjer i det landet bilen er produsert, og er nødvendig for at de enkelte modellene skal bli typegodkjent for salg i internasjonale markeder, slår han fast. Så langt Vegdirektoratet.

Litt rart da kanskje, at mens Elon Musk og hans «yppersteprester» gjerne ønsker å poengtere hvor sikker Tesla 3 er, har de så langt ikke valgt å henge seg på samme crash-test som de aller fleste produsentene velger.

En religion?
Alle solemerker tyder på at vi er på vei inn i det som kanskje kan kalles «el-bil-æraen», fordi fokuset på klimagasser lenge har vært hovedanliggendet når miljøvernforkjemperne har sloss for endringer i folks transportvaner. At det finnes mange andre løsninger på akkurat det problemet, synes ikke å dempe entusiasmen – ei heller at diskusjonene går høyt om hvor miljøvennlig elbilene i bunn og grunn er.

Men i likhet med Apple har Tesla brakt en rekke nyvinninger til entusiaster i mange land – og for Tesla`s vedkommende har det blitt en knallsuksess i Norge med myndighetenes velsignelse – og derpå følgende subsidier.

Presentasjonene bærer da også bud om at det i alle fall foreløpig vil være entusiastene som er Teslakjøpere – og de lar seg begeistre som aldri før. Det er nesten noe religiøst over tilhengernes fasinasjon, og slik sett ligner de jo en del på dem som ligger i kø i dagesvis for å få lov til å betale over 10.000 kroner for en mobiltelefon.

Silicon Valley har ikke kommet med svært mange nyvinninger de seinere årene, det er heller snakk om videreutvikling av allerede kjente produkter. Men lanseringen av Tesla 3 – med all den gratis PR de er i stand til å vriste ut av den samme pressen som hevder seg å være så kritisk – viser at produktene derfra også vil prege oss i fremtiden.

Tesla 3
Så gjenstår det da å se om 0-100 på 5,6 sekunder, ingen nøkkel, en toppfart på 208 km/t, en påstått rekkevidde på 345 km med standardpakken, og 500 km og litt raskere akselerasjon med «long range-pakken» vil være nok for det europeiske og norske markedet. Sikkert er det i alle fall at få produkter får så mye gratisreklame som de får, produsentene i Silicon Valley, USA.