Hvordan «slå opp» med smarttelefonen i ditt liv

Hvordan “slå opp” med smarttelefonen i ditt liv
Mobilen har tatt over mer å mer, å tiden hvor man inviterte venner over på pizza og pils er erstattet med facetime og likes
Foto : Pexels

Hva er det første du gjør når du våkner? Leser nyheter? Sjekker e-postene dine? Sjekker sosiale medier? For mange av oss er det blitt en naturlig del av morgenrutinen å sjekke telefonen først av alt. Ikke står vi opp av sengen og vår bedre halvdel får ikke så mye som et "god morgen, kjære", før vi vet hva som har skjedd i verden mens vi sov.

Nå, forestill deg av telefonen ikke er der når du våkner. Om det får deg til å føle deg ubehag og angst er det på tide med en digital detox.

Det trenger ikke være er brutalt brudd, hvor du aldri mer skal ha med mobilen å gjøre, det handler mer om å innse at forholdet ditt til mobilen ikke fungerer slik det burde. Skjermene har tatt over mer å mer, å tiden hvor man inviterte venner over på pizza og pils er erstattet med facetime og likes.

En rekke leger og forskere har de siste årene rapportert om hvor skadelig teknologi kan være når vi tillater den å bli en betydelig del av hverdagen vår. Denne uken kom det også frem at to av Apples største aksjonærer, krever at selskapet skal se nærmere på de potensielle skadene for mye skjermtid kan ha på barn og unge.

Teknologiske Nyheter har også tidligere rapportert om forskning som viser at sosiale medier som Instagram kan være direkte skadelig på barn og unge. Les saken her

Teknologi har mange flotte aspekter ved seg og de siste 30 årene har vi kunnet nyte meget godt av utviklingen. Vi har fått langt tryggere biler og fly. Vi har gjort enorme fremskritt innen helse, vi har fått nye grønne energikilder og vi har fri flyt av informasjon for å nevne noe. Slike teknologiske fremskritt hjelper hele menneskeheten, men den personlige teknologien vi omgir oss med i hverdagen er for mange blitt alt annet en hjelpsom. Mobiltelefonen har tatt over våre liv og vi benytter den til absolutt alt.

Sosiale medier styrer vårt selvbilde og i stede for å snakke sammen gir vi uttrykk for våre følelser med likes og emojis. For mange er det utenkelig å ikke ha kontakt med omverden 24 timer i døgnet, men hvorfor?

Hva er det vi er så redd for? Det er ikke mange årene siden vi fikk våre nyter vis tv og radio 3-4 ganger i døgnet og skulle vi vite hvordan det sto til med venner og familie, ja da dro vi jammen på besøk til dem å tok en kaffe. Selv om vi ikke visste alt som skjedde rundt i verden det sekundet det skjedde, så kom vi oss jammen gjennom hverdag uten videre problemer. Om du kjenner deg igjen i beskrivelsen over og du innser at du bruker alt for mange timer på mobilen hver dag, kan det være på høy tide med en pause.

Ni tips til mindre mobiltid

  • Slett alle sosiale medier fra telefonen din. Du kan fortsatt sjekke dem og holde kontakt med venner, men bare via en stasjonær datamaskin, eller laptop.
  • Slå på alle varsler og alarmer fra kalender og andre apper slik at du fysisk må sjekke hver app
  • Legg telefonen i lommen eller vesken når du er i møter, selskaper eller drikker kaffe med venner
  • Ikke bruk telefonen når du sitter på bussen eller toget på vei til jobb. Bruk heller denne tiden til å slappe av og samtaler med dine medpassasjerer
  • Ikke ta telefonen med deg på badet eller på toalettet
  • Ikke ta med telefonen på soverommet. Kjøp deg en god gammel vekkerklokke. De fungerer ypperlig og har bare en funksjon.
  • Når du kommer hjem legger du mobilen en fast plass. Ikke bær den med deg hvor en du går i huset
  • Dra på gymmen eller ut for å spise middag mens telefonen ligger hjemme
  • Legg inn mobilfrie helger. Gi dine nærmeste beskjed om at fra klokken 18.00 fredag til 08.00 mandag morgen er du ikke tilgjengelig på mobil